Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBPHKP | Z,ZK | 4 | 2P + 1C | česky |
Cílem předmětu je zvládnutí základů havarijního a krizového plánování v nezbytném rozsahu pro pochopení problematiky zabezpečení ochrany obyvatelstva před účinky mimořádných událostí a krizových situací nevojenského charakteru. Obsah předmětu je zaměřen na teoretické základy řešící procesy, vazby a postupy v systémech a orgánech krizového řízení. Pozornost je také soustředěna na pochopení postupů krizového řízení v národním a mezinárodním měřítku. Předmět řeší zásady rozhodovacího procesu při řešení mimořádných událostí a krizových situací. Dává znalosti potřebné pro přípravu preventivních opatření. Předmět také poskytne informace o pojetí krizového řízení v Evropské unii a NATO a seznámí studenty s principy poskytování humanitární pomoci.
Požadavky: Zápočet:
zpracování uceleného referátu a vystoupení s ním na semináři,
70% účast a aktivní vystoupení na seminářích,
aktivita na seminářích bude hodnocena a brána jako jeden z předpokladů udělení zápočtu,
správné vyřešení týmového cvičení formou společného rozhodovacího procesu,
zápočtová písemka - 10 otázek z probrané tematiky,
bez získání zápočtu není možné realizovat zkoušku.
Zkouška:
přezkoušení testem, požadavek 70% úspěšnosti
zkouška je tvořena písemnou částí v délce 60 minut o 20 otázkách z obsahu, přednášek, cvičení a zadaného samostatného studia a na ní navazující částí ústní pouze v případě nejasného hodnocení testu a v případě, že student chce získat lepší hodnocení, 3. zkušební termín je zkouška ústní,
hodnocení testu: A - 20 otázek správně, B -19, C -18, D -17, E -15-16 otázek správně,
1. týden Úvod do studia předmětu „Havarijní a krizové plánování".
2. týden Charakteristika bezpečnostního prostředí.
3. týden Specifikace mimořádných událostí a krizových situací.
4. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost krizového plánování.
5. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost havarijního plánování.
6. týden Síly a prostředky pro realizaci opatření havarijního a krizového plánování.
7.–8. týden Přehled nejdůležitější legislativy havarijního a krizového plánování.
9.–10. týden Postavení a úkoly státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků při mimořádných událostech a krizových stavech. Úkoly a zodpovědnosti krizových štábů.
11. týden Základní principy výběru a fungování národní kritické infrastruktury a evropské kritické infrastruktury.
12. týden Zásady poskytování humanitární pomoci v ČR a v zahraničí.
13. týden Protipovodňová ochrana.
14. týden Pojetí krizového plánování v Evropské unii a v NATO.
1. týden Podstata a význam havarijního a krizového plánování. Vydání úkolů pro skupinové cvičení.
2. týden Charakteristika bezpečnostního prostředí.
3. týden Specifikace mimořádných událostí a krizových situací.
4. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost krizového plánování.
5. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost havarijního plánování.
6. týden Síly a prostředky pro realizaci opatření havarijního a krizového plánování.
7.–8. týden Přehled nejdůležitější legislativy havarijního a krizového plánování.
9.–10. týden Postavení a úkoly státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků při mimořádných událostech a krizových stavech. Úkoly a zodpovědnosti krizových štábů.
11. týden Základní principy výběru a fungování kritické infrastruktury a evropské kritické infrastruktury.
12. týden Zásady poskytování humanitární pomoci v ČR a v zahraničí.
13. týden Povodňová ochrana. Pojetí krizového plánování v Evropské unii a v NATO.
14. týden Evaluace skupinového cvičení studentů, zápočet.
Cílem studia bude, aby student uměl charakterizovat základní cíle, postupy a opatření HaKP v návaznosti na jednotlivé bezpečnostní hrozby a jejich dopady na společnost a ekonomiku; dále aby dovedl vysvětlit cíle a východiska problematiky HaKP v kontextu řízení bezpečnosti, krizového řízení a ochrany obyvatelstva v ČR.
Z hlediska dovedností studenta bude cílem výuky naučit ho základním metodám tvorby a použití havarijních a krizových plánů při řešení mimořádných událostí, krizových situací a úkolů ochrany obyvatelstva, se zaměřením na HaKP na regionální úrovni.
Povinná literatura:
•HORÁK, Rudolf. Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu: [prevence řešení mimořádných krizových situací]. Praha: Linde, 2011. ISBN 978-80-7201-827-7.
•ANTUŠÁK, Emil a Josef VILÁŠEK. Základy teorie krizového managementu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3443-2.
•MODULY A,C,I – KRIZOVÉ ŘÍZENÍ PŘI NEVOJENSKÝCH KRIZOVÝCH SITUACÍCH, OCHRANA OBYVATELSTVA, KRITICKÁ INFRASTRUKTURA, GŘ HZS ČR, PRAHA 2021,
•Ochrana obyvatelstva a krizové řízení: skripta. Praha: Ministerstvo vnitra – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2015. ISBN 978-80-86466-62-0.
•Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Doporučená literatura:
•Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
•Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi.
•Směrnice MV č.j. MV-117572-2/PO-OKR-2011, kterou se stanoví jednotná pravidla organizačního uspořádání krizového štábu kraje, krizového štábu obce s rozšířenou působností a krizového štábu obce.
•Nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení zákona č. 240/2000 Sb.
•Nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvků kritické infrastruktury.
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 3.47 MB |