Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMSRKD | KZ | 2 | 2P+2S | česky |
Předmět je zaměřen na posílení komunikačních a prezentačních znalostí a dovedností, které jsou důležité pro úspěšný start absolventů v zaměstnání. Významnou součástí předmětu je trénink efektivního jednání s lidmi. Studenti se zdokonalí v přípravě a realizaci profesionálních projevů před malou skupinou, v psaní obchodních dopisů a e-mailů. Naučí se vyjadřovat kritiku i pochvalu a identifikovat své preferované styly řešení konfliktu a mezilidských interakcí. Jako pravděpodobní nelékařští zaměstnanci nemocnic se blíže seznámí se specifiky komunikace s pacienty.
1. Podmínky ukončení předmětu:
a. Max 30 bodů za úspěšně absolvovanou ústní prezentaci.
b. Aktivní účast na seminářích (max. 20 bodů)
c. Max 50 bodů za zápočtový test
d. Povolené jsou max. 2 absence
2. Minimum získaných bodů pro klasifikovaný zápočet je 50
Osnova přednášek
•Význam komunikace pro jedince. Úvod do praktické psychologie, osobnost, chování, vývoj chování v životě jedince, význam změny paradigmatu a role předsudků.
•Slovní a non-verbální komunikace. Příklady non-verbální komunikace.
•Vedeni dialogů, aktivní naslouchání, empatie, kladení otázek
•Komunikační problémy, efektivní komunikace.
•Zpětná vazba, pochvala a kritiky. Jak postupovat a jak je přijímat. Sendvičová metoda.
•Spolupráce nebo boj o moc? Styly komunikace. Manipulační techniky komunikace.
•Teorie komunikace 20. století s dopadem do dneška. Komunikační návody. Asertivní postupy.
•Soulad prožívaného a komunikovaného. Etika komunikace.
•Základy prezentace. Obsah a forma. Role přípravy, dynamika a struktura prezentace. Rétorické styly a chyby.
•Konfliktní situace a jich řešení. Zvládání námitek a argumentace.
•Písemné dovednosti. Psaní obchodních dopisů. Jak a co číst? Význam četby.
•Specifika elektronické komunikace. E-mail, chat, sociální sítě.
Osnova seminářů
•Příklady z praktické psychologie. Hegelova téze a antitéze. Transakční model S. Freuda. Skupinové cvičení na změnu paradigmatu.
•Demonstrace non-verbální komunikace. Hraní rolí po dvojících.
•Hraní rolí na téma „vedení dialogů a aktivní naslouchání“. Tvorba otázek (jednotlivě).
•Příklady komunikačních problémů a jejich nápravy. Hraní rolí v efektivní komunikaci.
•Tvorba zpětných vazeb („sendvičová metoda“). Aplikace Blanchardových principů poskytování pochvaly a kritiky.
•Hraní rolí s pravidly „Vězňova dilematu.“ Rozbor příkladů manipulačních technik komunikace.
•Carnegieho komunikační návody. Salterovy asertivní postupy. Diskuse. Příklady.
•Rogersův soulad prožívaného a komunikovaného. Coveyho etika charakteru. Diskuse.
•Příklady prezentace před malou skupinou. Výběr témat a zadání seminární prezentace. Domácí příprava.
•Hraní rolí v konfliktních situacích. Diskuse o jejich řešení. Praktické příklady zvládání námitek a argumentace.
•Příklady obchodních dopisů. Diskuse o chybách a jejich nápravě. Zadání obchodního dopisu (domácí příprava).
•Příklady komunikace nelékařských pracovníků nemocnice s pacienty. Diskuse.
Cílem studia je rozvoj dosavadních komunikačních zručností a získaní nových dovedností.
[1].PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Komunikace (Grada). ISBN 978-80-247-4484-1.
[2].COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Vyd. 2. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-241-3.
[3].ADAIR, John Eric. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004. Management (Alfa Publishing). ISBN 80-86851-10-9.
[4].BERCKHAN, Barbara. Komunikace bez zábran: jak se naladit na společnou vlnovou délku. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0066-6.
[5].TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0064-4.
[6].COVEY, Stephen R. The 7 habits of highly effective people: restoring the character ethic. [Rev. ed.]. New York: Free Press, c2004. ISBN 0743269519.
[7].CARNEGIE, Dale. How to win friends and influence people: The first - and still the best - book of its kind - to lead you to success. Special anniversary ed. New York: Simon and Schuster, 1981. ISBN 9780671027032.
[8].ADAIR, John. Effective communication: the most important management skill of all. New rev. ed. London: Pan Books, 2009. ISBN 9780330504263.
[9].PATTERSON, Kerry. Crucial conversations: tools for talking when stakes are high. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, c2012. ISBN 0071771328.
Příloha | Velikost |
---|---|
Studijní opora | 1.55 MB |
Harmonogram výuky 2024_2025 | 76.11 KB |