Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMSMKZ | KZ | 2 | 2P+2S | česky |
V rámci předmětu je student nejprve seznámen se základními pojmy marketingu; specifiky zdravotnického trhu. Dále je diskutováno postavení marketingu ve zdravotnictví, tři pozice marketingu zdravotnických služeb, marketing zdravotnické techniky a marketing nákupu ve zdravotnickém zařízení. Důraz je kladen na koncepci produktu/služby, jeho kvality jako nejdůležitějšího faktoru konkurenceschopnosti a základních znalostí exportních a importních aktivit se zaměřením na specifika marketingu a obchodu se zdravotnickou technikou. Součástí předmětu je prezentace praktických příkladů z firem zabývajících zdravotnickou technikou v ČR a cvičení na konkrétních situacích. Předmět vychází z obecné teorie marketingu, popisuje jednotlivé prvky marketingového mixu, rozebírá marketingové strategie a aplikuje je na podmínky poskytování zdravotnických služeb. V každé ze třech rozebíraných pozic se studenti seznamují s praktickými postupy využití marketingu.
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích (maximálně 2 absence).
Student má v rámci předmětu možnost získat max 100 bodů. Tyto body lze získat dvojím způsobem, tj. z dílčích úkolů a aktivit na seminářích (každému semináři přísluší určitý bodový zisk) nebo ze souhrnného testu v 10. týdnu semestru.
Způsoby lze kombinovat.
Celková známka je udělena dle platné stupnice ECTS
Osnova přednášek:
•Marketing produktu vs. marketing služeb
- možnosti marketingu ve zdravotnictví, principy tržního mechanismu ve zdravotnictví, poptávka a nabídka zdravotnických služeb, marketingové koncepce
•Strategický marketing
- tržní matrix, SWOT, trendová analýza, KFS, Benchmarking, Hodnocení konkurentů
•Marketingový informační systém, Marketingový mix ve zdravotnictví - Produkt
- specifika marketingového mixu ve zdravotnictví, produkt jako hodnota pro klienta, životní cyklus výrobku,
•Segmentace trhu a typologie zákazníků
- vliv na rozhodovací proces spotřebitele
- způsoby pokrytí trhu, vztah zákazníka k trhu
•Marketingový mix ve zdravotnictví - Místo, Cena
- poskytování služby, řízení nákladů a jeho hodnoty cena jako náklady klienta, specifika cenové koncepce ve zdravotnictví, současné problémy cenotvorby zdravotnických prostředků
•Marketingový mix ve zdravotnictví - Propagace - reklama, PR, přímý marketing, tisková zpráva, zájmové skupiny
•Provádění marketingových analýz
- BCG matice, TOWS, další marketingové strategie
•Marketingový výzkum
-kvalitativní a kvantitativní výzkumné techniky,
•Public Relations
- Veřejné mínění, Publicita, Corporate Identity, CSR, Image, Zainteresované strany
•Online marketing
- internetová optimalizace, bannery, google analytics, požadavky na web, PPC, affiliate mkt
Osnova seminářů:
•Organizace cvičení
- úvod, systém hodnocení
- seznámení s bodovým systémem
- diskuse na téma: „marketing ve veřejném zdravotnictví“
- porovnání přístupů při CSR
•SWOT analýza
- zpracování SWOT analýzy na konkrétní produkt ve zdravotnictví - vážená matice - případová studie
•Marketingový mix - produkt
- značková politika, analýza silných a slabých stránek, pozitivní a negativní příklady ve zdravotnictví
- rozbor vrstev produktu/služby - případová studie
•Segmentace trhu na vybraný druh služby
- návrh na segmentaci pro produkt XY - případová studie
- situační analýza, analýza cílové skupiny
•Marketingový mix - distribuce
- zhodnocení distribučních cest pro XY- případová studie
•Marketingový mix - propagace
- analýza tiskové zprávy, tvorba vlastní flash news
- příklady špatných a dobrých tiskových zpráv ve zdravotnictví
•Provádění mkt analýz
- příklad na BCG, kritika metody, další portfolio analýzy - řešené příklady
•Marketingový výzkum
- tvorba dotazníku na konkrétní produkt ve zdravotnictví - případová studie
- správné zaměření dotazníku na CS
•Public Relations
- CSR vybrané firmy se zdravotnickou technikou
- stakeholders management - rozbor zájmových skupin - případová studie
•Online marketing
- analýza webdesignu a typu bannerů používaných u vybrané značky zdravotnických výrobků nebo techniky
[1].BOROVSKÝ, Juraj a Eva SMOLKOVÁ. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd. V Praze: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-01-05413-0.
[2].ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2006. ISBN 80-7013-441-0.
[3].KOTLER, Philip. Marketing v otázkách a odpovědích. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0518-0.
[4].BARKER, Melissa S., Donald BARKER, Nicholas F. BORMANN, Mary Lou ROBERTS a Debra L. ZAHAY. Social media marketing: a strategic approach. Second edition. Boston: Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-305-50275-8.
[5].SMITH, Ronald D. Strategic planning for public relations. Fifth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-28206-3.
[6].BAINES, Paul, Chris FILL a Sara ROSENGREN. Marketing. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0-19-874853-3.
Pomůcky: PC, internet, flipchart, videoprojektor, kamera
Příloha | Velikost |
---|---|
P1_2024 | 4.82 MB |
P1_2024_pdf_postavení marketingu ve zdravotnickém systému | 1.03 MB |
P2_2024 | 4.48 MB |
P2_2024_pdf_MKT mix_vývoj marketingu_inovace služeb | 702.72 KB |
P3_2024 | 11.86 MB |
P3_2024_pdf_strategický marketing | 969.32 KB |
P4_2024 | 1.98 MB |
P4_2024_pdf_Marketingový informační systém_4P vs 4C_produkt (1P) | 715.08 KB |
P5_2024 | 10.08 MB |
P5_2024_pdf_model STP_segmentace trhu | 863.77 KB |
P6_2024 | 4.13 MB |
P6_2024_pdf_marketingové cíle_cenotvorba (2P) | 1.07 MB |
P7_2024 | 5.44 MB |
P7_2024_pdf_distribuce (3P) | 1.09 MB |
P8_2024_pdf_provádění marketingových analýz | 2.97 MB |
P9_2024 | 5.59 MB |
P9_2024_pdf_propagace (4P) | 2.12 MB |
P10_2024 | 6.88 MB |
P10_2024_pdf_komunikace a prodejní trychtýř | 2.03 MB |
Příloha | Velikost |
---|---|
Porterův model 5 sil | 549.74 KB |
Analýza stávající konkurence | 447.38 KB |
Zadání případové studie 2024 | 857.45 KB |
Příloha | Velikost |
---|---|
Studijní opora | 1.95 MB |