Jste zde

F7PMIOOP - Objektově orientované programování

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
F7PMIOOP Z,ZK 3 1P+2C česky
Garant předmětu:
Radim Krupička
Přednášející:
Radim Krupička
Cvičící:
Bohuslav Dvorský, Tomáš Krajča, Radim Krupička
Předmět zajišťuje:
katedra biomedicínské informatiky
Anotace:

Objektově orientované programování (OOP) je v současné nejpoužívanější programovací paradigma. Cílem předmětu je seznámit studenty s používanými metodami a principy objektového programování. Studenti se seznámí s konkrétními implementacemi OOP v jazycích Python, C#, JAVA, C++, a MATLAB a osvojí si objektové myšlení. Předmět se bude soustředit na implementace a základy jazyka Python.

Požadavky:

Forma ověření studijních výsledků: Pro získání zápočtů je potřeba získat minimálně 26 bodů z 50, kdy studenti absolvují dva průběžné testy - každý za max. 12 bodů a vytvoří vlastní semestrální práci (26 bodů). Zkouška se skládá z písemné části (praktické a teoretické části) a případného ústního dozkoušení.

Osnova přednášek:

1.Úvod do programování, Git a python, seznámení s OOP, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů.

2.Objektové modelování, vývoj a kvalita software, OOP v python

3.Dědičnost, hierarchie, vzájemné vztahy objektů, virtuální metody, polymorfismus.

4.Mutabilita, immutabilita, funkcionální abstrakce

5.Konstrukční návrhové vzory (singleton, factory, protoype, builder)

6.Strukturální návrhové vzory (adapter, composite, decorator, facade, flightweight)

7.Vzory chování (iterator, strategy, visitor , observer, state, memento, lazy initialization, object pool)

Osnova cvičení:

1. Úvod do Pythonu, vscode, debug. Proměnné, podmínky, string, print, GIT

2. Datové struktury (list, tuple, dictionary), cykly, rozbalování, filtrování, procházení,

3. Funkce (Docstring), pojmenované proměnné, variabilní vstupní proměnné (*args, **kwargs) , práce se soubory.

4. lambda funkce, funkce jako parametr, map, reduce, filter, zip, enumerate, (all, any) dekorátory

5. Balíčky, struktura projektu, příprava virtuálního prostředí, import,__init__, __main__, pip, ruff

6. Výjimky, práce se soubory (serializace, with), generátory (yield), iterátory (next, iter)

7. Test

8. OOP . Definice třídy, konstruktor, atributy, metody, dědičnost

9. Modelování - class diagram, asociace, agregace, kompozice

10. Pokračování modelování, příklady Testy, Mutabilita/imutabilita, Dataclasses, dědění, polymorfismus

11. Implementace návrhových vzorů - Singleton, Factory

12. Imlementace Decorator, Adapter, Proxy

13. Implementace State and lazy initialization

14. Test

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s používanými metodami a principy objektového programování. Studenti se seznámí s konkrétními implementacemi OOP v jazycích Python, C#, JAVA, C++ a MATLAB a osvojí si objektové myšlení.

Studijní materiály:

Povinná literatura:

[1] PECINOVSKÝ, Rudolf. OOP: naučte se myslet a programovat objektově. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2126-9.

Doporučená literatura:

[2] BISHOP, J. M. C#: návrhové vzory. Brno: Zoner Press, 2010. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 978-80-7413-076-2. [3] NAGEL, Christian. C# 2008: programujeme profesionálně. Brno: Computer Press, 2009. Programujeme profesionálně. ISBN 978-80-251-2401-7.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Materiály ke stažení:

Přednášky - odkaz: 

Ostatní - odkaz: