Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMIOOP | Z,ZK | 3 | 1P+2C | česky |
Objektově orientované programování (OOP) je v současné nejpoužívanější programovací paradigma. Cílem předmětu je seznámit studenty s používanými metodami a principy objektového programování. Studenti se seznámí s konkrétními implementacemi OOP v jazycích Python, C#, JAVA, C++, a MATLAB a osvojí si objektové myšlení. Předmět se bude soustředit na implementace a základy jazyka Python.
Forma ověření studijních výsledků: Pro získání zápočtů je potřeba získat minimálně 26 bodů z 50, kdy studenti absolvují dva průběžné testy - každý za max. 12 bodů a vytvoří vlastní semestrální práci (26 bodů). Zkouška se skládá z písemné části (praktické a teoretické části) a případného ústního dozkoušení.
1.Úvod do programování, Git a python, seznámení s OOP, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů.
2.Objektové modelování, vývoj a kvalita software, OOP v python
3.Dědičnost, hierarchie, vzájemné vztahy objektů, virtuální metody, polymorfismus.
4.Mutabilita, immutabilita, funkcionální abstrakce
5.Konstrukční návrhové vzory (singleton, factory, protoype, builder)
6.Strukturální návrhové vzory (adapter, composite, decorator, facade, flightweight)
7.Vzory chování (iterator, strategy, visitor , observer, state, memento, lazy initialization, object pool)
1. Úvod do Pythonu, vscode, debug. Proměnné, podmínky, string, print, GIT
2. Datové struktury (list, tuple, dictionary), cykly, rozbalování, filtrování, procházení,
3. Funkce (Docstring), pojmenované proměnné, variabilní vstupní proměnné (*args, **kwargs) , práce se soubory.
4. lambda funkce, funkce jako parametr, map, reduce, filter, zip, enumerate, (all, any) dekorátory
5. Balíčky, struktura projektu, příprava virtuálního prostředí, import,__init__, __main__, pip, ruff
6. Výjimky, práce se soubory (serializace, with), generátory (yield), iterátory (next, iter)
7. Test
8. OOP . Definice třídy, konstruktor, atributy, metody, dědičnost
9. Modelování - class diagram, asociace, agregace, kompozice
10. Pokračování modelování, příklady Testy, Mutabilita/imutabilita, Dataclasses, dědění, polymorfismus
11. Implementace návrhových vzorů - Singleton, Factory
12. Imlementace Decorator, Adapter, Proxy
13. Implementace State and lazy initialization
14. Test
Cílem předmětu je seznámit studenty s používanými metodami a principy objektového programování. Studenti se seznámí s konkrétními implementacemi OOP v jazycích Python, C#, JAVA, C++ a MATLAB a osvojí si objektové myšlení.
Povinná literatura:
[1] PECINOVSKÝ, Rudolf. OOP: naučte se myslet a programovat objektově. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2126-9.
Doporučená literatura:
[2] BISHOP, J. M. C#: návrhové vzory. Brno: Zoner Press, 2010. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 978-80-7413-076-2. [3] NAGEL, Christian. C# 2008: programujeme profesionálně. Brno: Computer Press, 2009. Programujeme profesionálně. ISBN 978-80-251-2401-7.