Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMFPVMVK | Z,ZK | 3 | 1P+2C | česky |
Cvičení jsou zaměřena na teoretické i praktické procvičování diagnostiky psychomotorického vývoje v dětském věku. Praktické ukázky cvičení dle Vojtovy metody u dětí i dospělých, testování i terapie dle DNS.
Forma ověření studijních výsledků: kombinovaná forma.
Požadavky na studenty: zpracování seminární práce na zadané téma a její prezentace, zvládnutí přednášené problematiky v rozsahu stanovených požadavků v souladu s náplní jednotlivých přednášek a praktických cvičení.
Témata přednášek:
1.–2. týden Úvod do reflexní lokomoce. Základy vývojové diagnostiky od narození do 3. měsíce života (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
3.–4. týden Reflexní otáčení I (přesné zapojení a aktivace svalů). Základy vývojové diagnostiky u kojence ve 2. trimenonu (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
5.–6. týden Reflexní otáčení II (přesné zapojení a aktivace svalů). Základy vývojové diagnostiky u kojence ve 3. trimenonu (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
7.–8. týden Reflexní plazení (přesné zapojení a aktivace svalů). Základy vývojové diagnostiky u kojence ve 4. trimenonu (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
9.–10. týden Rozdílné přístupy v reflexní terapii, opakování.
Témata cvičení:
1. týden Úvod do reflexní lokomoce. Základy vývojové diagnostiky od narození do 3. měsíce života (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie). Praktické procvičení vývojové diagnostiky od narození do 3. měsíce života (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
2. týden Praktické procvičení - RO I (přesné zapojení a aktivace svalů). Praktické procvičení vývojové diagnostiky od narození do 3. měsíce života (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
3. týden Praktické procvičení - RO II (přesné zapojení a aktivace svalů). Praktické procvičení vývojové diagnostiky u kojence ve 2. trimenonu (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
4.-5. týden Praktické procvičení - RO I i II (odlišnosti u dospělých pacientů). Praktické procvičení vývojové diagnostiky u kojence ve 3. trimenonu (psychomotorický vývoj, polohové reakce a primitivní reflexologie).
6. týden Praktické procvičení - RP standard, první pozice (přesné zapojení a aktivace svalů).
7. týden Praktické procvičení vývojové diagnostiky u kojence ve 4 trimenonu (psychomotorický vývoj, polohové reakce primitivní reflexologie).
8. týden Praktické ukázky - diagnostické testy DNS
9. týden Prezentace studentů -seminární práce
10. týden Procvičování s ukázkami pacientů.
Cílem předmětu je podrobně seznámit posluchače s vývojovou kineziologií a metodami využívajícími principy vývojové kineziologie (Vojtova reflexní terapie, DNS dle Koláře, ACT, principy metody Roswithy Brunkow).
Povinná literatura:
•VOJTA, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku: Včasná diagnóza a terapie. Praha: Grada, 1993. ISBN 80-8542498-3.
•VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
•KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-726-2657-1.
Doporučená literatura:
•KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-2471018-8.
•MAREŠOVÁ, Eva, Pavla JOUDOVÁ a Stanislav SEVERA. Dětská mozková obrna: možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-726-2703-5.
•ORTH, Heidi. Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. 2., upr. vyd. České Budějovice: Kopp, 2012. ISBN 978-80-7232-431-6.