Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBPPB | Z,ZK | 4 | 2P + 1C | česky |
Předmět seznamuje se základními tématy bezpečnosti z pohledu psychologie. Studenti se seznámí se základními relevantními okruhy bezpečnosti z pohledu psychologie. Studenti studijního programu budou znát základní problémy psychologických přístupů a postupů příslušníků složek IZS, budou mít vědomosti o specifikách optimálního řešení z pohledu psychiky zachraňovaných i zachránců, získají dovednosti v typologii a zvládacích technikách svízelných životních situací.
Forma ověření studijních výsledků: písemný test.
Požadavky na studenta: účast na cvičeních (max 2 absence), zpracování seminární práce formou prezentace na cvičení.
1. týden Úvod do psychologie katastrof a souvisejících disciplín.
2. týden Osobnost v kontextu psychologie katastrof osobnost pachatele.
3. týden Kognitivní funkce v kontextu psychologie katastrof.
4. týden Emoce v kontextu psychologie katastrof.
5. týden Komunikace a komunikační tok v kontextu psychologie katastrof.
6. týden Stres v kontextu psychologie katastrof.
7. týden Motivace v kontextu psychologie katastrof.
8. týden Viktimologie.
9. týden Psychologie výslechu.
10. týden Věrohodnost výpovědi.
11. týden Varovné signály trestných činů.
12. týden Forenzně psychologické aspekty bezpečnosti.
13. týden Problematika hromadného chování.
14. týden Domácí násilí.
1.2. týden Psychologie katastrof, policejní psychologie a osobnost.
3.4. týden Kognice a emoce z pohledu psychologie katastrof.
5.6. týden Komunikace a stres z pohledu psychologie katastrof.
7.8. týden Motivace trestné činnosti a viktimologie.
9.10. týden Psychologie výslechu a problematiky věrohodnosti výpovědi.
11.12. týden Varovné signály (PAINs) a psychologické aspekty bezpečnosti.
13.14. týden Hromadné chování a domácí násilí.
Povinná literatura:
BREČKA, Tibor A. Psychologie katastrof: vybrané kapitoly. V Praze: Triton, 2009. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-330-1.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5327-0.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Forenzní psychologie. 3., upr. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-461-9.
ŠÍN, Robin. Medicína katastrof. Praha: Galén, [2017]. ISBN 978-80-7492-295-4.
Doporučená literatura:
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. 2., rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-7380-581-4.
MLČÁK, Zdeněk. Emergentní psychologie a krizová intervence. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-950-6.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Viktimologie pro forenzní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0582-1.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Moderní psychologie pro právníky: [domácí násilí, stalking, predikce násilí]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Psyché. ISBN 978-80-247-2207-8.
V duchu Směrnice děkana pro realizaci bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Českém vysokém učení technickém v Praze, Fakultě biomedicínského inženýrství (článek 5, odst. 3) jsou v kombinované formě studia povinné všechny formy výuky, tedy jak přednášky, tak semináře nebo cvičení (kontaktní výuka). Výuka v kombinované formě studia probíhá podle předem stanoveného rozvrhu (rozvrh KFS pro aktuální semestr je k dispozici na webových stránkách https://www.fbmi.cvut.cz/cs/student/rozvrhy). Přítomnost studentů na výuce je zaznamenávána na prezenční listině s podpisy nebo vytištěným seznamem docházky z elektronické evidence podepsaný vyučujícím. Formuláře musí být po ukončení semestru uloženy v sekretariátu katedry garantující daný program. Připouští se omluvená nepřítomnost v rozsahu maximálně 2 dnů za jeden semestr. Za tuto nepřítomnost je studentovi stanovena náhradní náplň danými vyučujícími podle uvedené směrnice. Kontaktní výuka probíhá v učebnách fakulty vždy 1x za 14 dní v pátek a v sobotu v průběhu semestru.
Studenti kombinované formy studia mohou požádat vyučující o konzultaci k probírané látce v době kontaktní výuky po vzájemné dohodě. Další možností je v jeho konzultačních hodinách, které je vyučující povinen zveřejnit podle Příkazu děkana č. 1/2013 O pracovně-právních vztazích vyučujících na ČVUT FBMI, jejich dalších povinnostech a kvalifikaci pro přednášení ve všech studijních programech, oborech a formách studia realizovaných v českém jazyce na ČVUT FBMI.
Studenti kombinované formy musí prokázat stejný rozsah znalostí látky daného předmětu jako studenti prezenční formy. K dispozici jim jsou stejné studijní zdroje a materiály jako u prezenční formy, a navíc mají k dispozici studijní opory, které jim usnadňují orientaci v požadované látce a které jsou k dispozici na webových stránkách předmětu. Způsob kontroly znalostí je shodný s prezenční formou, termíny zkoušek a zápočtů jsou vypisovány v dostatečném časovém předstihu.
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 16.64 KB |
![]() | 763.15 KB |
![]() | 920.8 KB |
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 966.7 KB |
![]() | 5.77 MB |