Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBPHKP | Z,ZK | 4 | 2P + 1C | česky |
Cílem předmětu je zvládnutí základů havarijního a krizového plánování v nezbytném rozsahu pro pochopení problematiky zabezpečení ochrany obyvatelstva před účinky mimořádných událostí a krizových situací nevojenského charakteru. Obsah předmětu je zaměřen na teoretické základy řešící procesy, vazby a postupy v systémech a orgánech krizového řízení. Pozornost je také soustředěna na pochopení postupů krizového řízení v národním a mezinárodním měřítku. Předmět řeší zásady rozhodovacího procesu při řešení mimořádných událostí a krizových situací. Dává znalosti potřebné pro přípravu preventivních opatření. Předmět také poskytne informace o pojetí krizového řízení v Evropské unii a NATO a seznámí studenty s principy poskytování humanitární pomoci.
Požadavky: Zápočet:
zpracování uceleného referátu a vystoupení s ním na semináři,
70% účast a aktivní vystoupení na seminářích,
aktivita na seminářích bude hodnocena a brána jako jeden z předpokladů udělení zápočtu,
správné vyřešení týmového cvičení formou společného rozhodovacího procesu,
zápočtová písemka - 10 otázek z probrané tematiky,
bez získání zápočtu není možné realizovat zkoušku.
Zkouška:
zkouška je tvořena písemnou částí v délce 60 minut o 20 otázkách z obsahu, přednášek, cvičení a zadaného samostatného, 3. zkušební termín je zkouška ústní, do výsledné známky testu je možné započítat až 3 body za zpracování skupinového cvičení, zápočtovou písemku a prezentace na seminářích,
hodnocení testu: A - 19 otázek správně, B -18, C -17, D -16, E -14 otázek správně,
1. týden Úvod do studia předmětu Havarijní a krizové plánování".
2. týden Charakteristika bezpečnostního prostředí.
3. týden Specifikace mimořádných událostí a krizových situací.
4. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost krizového plánování.
5. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost havarijního plánování.
6. týden Síly a prostředky pro realizaci opatření havarijního a krizového plánování.
7.8. týden Přehled nejdůležitější legislativy havarijního a krizového plánování.
9.10. týden Postavení a úkoly státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků při mimořádných událostech a krizových stavech. Úkoly a zodpovědnosti krizových štábů.
11. týden Základní principy výběru a fungování národní kritické infrastruktury a evropské kritické infrastruktury.
12. týden Zásady poskytování humanitární pomoci v ČR a v zahraničí.
13. týden Protipovodňová ochrana.
1. týden Podstata a význam havarijního a krizového plánování. Vydání úkolů pro skupinové cvičení.
2. týden Charakteristika bezpečnostního prostředí.
3. týden Specifikace mimořádných událostí a krizových situací.
4. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost krizového plánování.
5. týden Dokumentace, rozsah a posloupnost havarijního plánování.
6. týden Síly a prostředky pro realizaci opatření havarijního a krizového plánování.
7.8. týden Přehled nejdůležitější legislativy havarijního a krizového plánování.
9.10. týden Postavení a úkoly státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků při mimořádných událostech a krizových stavech. Úkoly a zodpovědnosti krizových štábů.
11. týden Základní principy výběru a fungování kritické infrastruktury a evropské kritické infrastruktury.
12. týden Zásady poskytování humanitární pomoci v ČR a v zahraničí.
13. týden Povodňová ochrana. Pojetí krizového plánování v Evropské unii a v NATO.
Cílem studia bude, aby student uměl charakterizovat základní cíle, postupy a opatření HaKP v návaznosti na jednotlivé bezpečnostní hrozby a jejich dopady na společnost a ekonomiku; dále aby dovedl vysvětlit cíle a východiska problematiky HaKP v kontextu řízení bezpečnosti, krizového řízení a ochrany obyvatelstva v ČR.
Z hlediska dovedností studenta bude cílem výuky naučit ho základním metodám tvorby a použití havarijních a krizových plánů při řešení mimořádných událostí, krizových situací a úkolů ochrany obyvatelstva, se zaměřením na HaKP na regionální úrovni.
Povinná literatura:
HORÁK, Rudolf. Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu: [prevence řešení mimořádných krizových situací]. Praha: Linde, 2011. ISBN 978-80-7201-827-7.
ANTUŠÁK, Emil a Josef VILÁŠEK. Základy teorie krizového managementu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3443-2.
MODULY A,C,I KRIZOVÉ ŘÍZENÍ PŘI NEVOJENSKÝCH KRIZOVÝCH SITUACÍCH, OCHRANA OBYVATELSTVA, KRITICKÁ INFRASTRUKTURA, GŘ HZS ČR, PRAHA 2021,
Ochrana obyvatelstva a krizové řízení: skripta. Praha: Ministerstvo vnitra generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2015. ISBN 978-80-86466-62-0.
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Doporučená literatura:
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi.
Směrnice MV č.j. MV-117572-2/PO-OKR-2011, kterou se stanoví jednotná pravidla organizačního uspořádání krizového štábu kraje, krizového štábu obce s rozšířenou působností a krizového štábu obce.
Nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení zákona č. 240/2000 Sb.
Nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvků kritické infrastruktury.
V duchu Směrnice děkana pro realizaci bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Českém vysokém učení technickém v Praze, Fakultě biomedicínského inženýrství (článek 5, odst. 3) jsou v kombinované formě studia povinné všechny formy výuky, tedy jak přednášky, tak semináře nebo cvičení (kontaktní výuka). Výuka v kombinované formě studia probíhá podle předem stanoveného rozvrhu (rozvrh KFS pro aktuální semestr je k dispozici na webových stránkách https://www.fbmi.cvut.cz/cs/student/rozvrhy). Přítomnost studentů na výuce je zaznamenávána na prezenční listině s podpisy nebo vytištěným seznamem docházky z elektronické evidence podepsaný vyučujícím. Formuláře musí být po ukončení semestru uloženy v sekretariátu katedry garantující daný program. Připouští se omluvená nepřítomnost v rozsahu maximálně 2 dnů za jeden semestr. Za tuto nepřítomnost je studentovi stanovena náhradní náplň danými vyučujícími podle uvedené směrnice. Kontaktní výuka probíhá v učebnách fakulty vždy 1x za 14 dní v pátek a v sobotu v průběhu semestru. Studenti kombinované formy studia mohou požádat vyučující o konzultaci k probírané látce v době kontaktní výuky po vzájemné dohodě. Další možností je v jeho konzultačních hodinách, které je vyučující povinen zveřejnit podle Příkazu děkana č. 1/2013 O pracovně-právních vztazích vyučujících na ČVUT FBMI, jejich dalších povinnostech a kvalifikaci pro přednášení ve všech studijních programech, oborech a formách studia realizovaných v českém jazyce na ČVUT FBMI.Studenti kombinované formy musí prokázat stejný rozsah znalostí látky daného předmětu jako studenti prezenční formy. K dispozici jim jsou stejné studijní zdroje a materiály jako u prezenční formy, a navíc mají k dispozici studijní opory, které jim usnadňují orientaci v požadované látce a které jsou k dispozici na webových stránkách předmětu. Způsob kontroly znalostí je shodný s prezenční formou, termíny zkoušek a zápočtů jsou vypisovány v dostatečném časovém předstihu.
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 185.66 KB |
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 312.06 KB |
![]() | 202.92 KB |
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 3.47 MB |