Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBLZPK | Z | 2 | 2P+1S | česky |
Studentům jsou poskytnuty teoretické znalosti základních psychologických postupů při komunikaci s pacienty s různým druhem a stupněm poškození zdraví, návody, jak zvládat náročné situace v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících a také je zdůrazněna problematika důležitost péče o duševní stav zdravotnických pracovníků.
Podmínky pro udělení zápočtu:
1. Účast je povinná na všech cvičeních. Neúčast je možná pouze z vážných důvodů.
2. Zpracování power pointové prezentace na zadané téma.
3. Úspěšné absolvování zápočtového testu. Test bude obsahovat 10 otázek a následně student odpovídá formou volných odpovědí. Podmínkou je 50% úspěšnost.
Témata přednášek
1. Úvod do zdravotnické psychologie. Psychologie nemoci. Potřeby člověka ve zdraví a nemoci. Autoplastický obraz nemoci.
2. Základní psychické funkce a jejich poruchy.
3. Osobnost. Faktory působící na vývoj osobnosti. Poruchy osobnosti.
4. Poruchy paměti. Demence.
5. Změny v prožívání a chování pacientů během krizových situací (hospitalizace, oznámení infaustní prognózy zdravotního stavu, psychická příprava pacienta na diagnostické a léčebné postupy). Nemoc jako náročná životní situace.
6. Problematika agresivity.
7. Úroveň chování zdravotníků k nemocným. Základy komunikace. Verbální a neverbální složky komunikace. Komunikační proces. Multikulturní komunikace.
8. Psychologický přístup k handicapovanému pacientovi. Augmentativní komunikace.
9. Bolest a strach. Psychologické metody ke snižování bolesti a strachu z bolesti u nemocných dětí i dospělých v rámci diagnostických a léčebných postupů. Specifika přístupu k dětskému pacientovi.
10. Psychologický přístup k seniorům. Problematika smrti a umírání.
11. Psychologie učení, motivace k změně chování a základy edukace.
12. Stres a syndrom vyhoření. Mobbing. Bossing. Syndrom pomocníka.
13. Základy psychoterapie. Aplikační oblasti psychoterapie.
14. Zvládání stresu a antistresové techniky. Time management jako faktor prevence stresu.
Témata cvičení
1. Rozvoj sociálních dovedností.
2. Rozvoj komunikačních a prezentačních dovedností.
3. Praktický nácvik profesionálního přístupu k pacientům se sluchovým postižením, zrakovým postižením, s pohybovým postižením.
4. Praktický nácvik profesionálního přístupu ke geriatrickým pacientům, se syndromem demence, po poranění mozku.
5. Praktický nácvik profesionální komunikace s dětským pacientem, dlouhodobě hospitalizovaným dítětem v předškolním věku, pacientem s autismem.
6. Praktický nácvik antistresových programů, zvládání stresu. Copingové strategie.
7. Praktický nácvik asertivního stylu jednání.
V rámci přednášek se studenti průběžně seznámí s problematikou psychologie nemocných, se psychickými stavy v rámci diagnosticko-terapeutické činnosti, při poskytování psychické pomoci nemocným v průběhu léčby a při vyrovnávání se s chronickými stavy nemoci.
Povinná literatura:
. MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
. ZACHAROVÁ, Eva a kol. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2068-5.
. BERAN, Jiří a kol. Lékařská psychologie pro praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1125-6.
Doporučená literatura:
. VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0212-7.