Jste zde

F7PBFZPSPE - Základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
F7PBFZPSPE KZ 2 1P+1S česky
Garant předmětu:
Monika Donevová
Přednášející:
Monika Donevová
Cvičící:
Monika Donevová
Předmět zajišťuje:
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
Anotace:

Student by měl být vybaven poznatky pro orientaci v odborné pedagogické a speciálně pedagogické terminologii z hlediska definování i klasifikování jednotlivých poruch, vad a postižení. V praktické sféře je obsah výuky směřován k terapeutickým postupům a edukaci využitelné pro děti a všechny typy, stupně, druhy a věkové kategorie handicapovaných. Student získává určité specifické dovednosti v nových alternativních přístupech ve speciálních zařízeních a principu integrace jako rehabilitačního činitele v péči o postižené, v edukačních procesech. V rámci studia se student seznamuje s nejnovějšími technikami alternativní a augmentativní komunikace, s aplikací moderních informačních technologií v pedagogické a speciálně pedagogické praxi, s vývojem kompenzačních pomůcek, postavením zdravotně postižených v právním řádu České republiky atd.

Požadavky:

Účast na cvičeních (možná 1 omluvená absence, lékařsky podložena).

Forma ověření studijních výsledků: ústní forma.

Známka z klasifikovaného zápočtu je dána průnikem hodnocení práce posluchače na seminářích a ze znalostí dané problematiky.

Posluchač si vytáhne jednu otázku. Examinátor v průběhu ústního zkoušení může položit jakoukoliv další otázku v rozsahu povinné literatury a látky probírané ve výuce.

Hodnocení známkou F jedné z těchto součástí je důvodem udělení stupně F z klasifikovaného zápočtu.

Osnova přednášek:

Pedagogika pojetí, historie, struktura a místo v systému věd, základní pedagogická

terminologie. Edukace.

Speciální pedagogika pojetí, historie, současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.

Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody, klasifikace handicapů,

výchovně vzdělávací zařízení pro postižené u nás.

Komprehenzivní rehabilitace. Nové terapeutické přístupy v práci se seniory, s postiženými jedinci

Edukace jedinců s mentálním či jinýmpsychickým postižením terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, stupně

MR. Problematika dětí s ADD a ADHD, specifické poruchy učení, autismus, edukace dětí, dospělých.

Vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s tělesným postižením pohybové vady, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, dětská mozková obrna její formy; cévní

mozkové příhody, chronická onemocnění, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění

Výchova a vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s narušenou komunikační schopností

etiologie, klasifikace, charakteristika vad a poruch, systém logopedické péče v ČR, edukace

dětí a dospělých.

Specifika edukace dětí, dospělých a seniorů se sluchovým postižením klasifikace sluchových

vad, sluchová protetika, aspekty komunikace.

Potřeby dětí, dospělých se zrakovým postižením terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. Aspekty komunikace se zrakově postiženým člověkem.

Charakteristika, edukace, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče, edukace dětí, dospělých.

Osnova cvičení:

Zjišťování a diagnostika učebních stylů.

Paměť a logické myšlení.

Vyšetření optické diferenciace, optické paměti,

optické pozornosti

Vyšetření akustické diferenciace, akustické paměti,

akustické pozornosti

Vyšetření speciálně pedagogické lateralita,

pravolevá orientace, intermodalita, serialita

Komunikační dovednosti procvičení chování při komunikaci s klientem dítě, dospělý člověk, senior;

komunikačních stylů; aktivního naslouchání;

komunikačních pravidel s postiženými lidmi.

Speciálně pedagogické terapie arteterapie,

muzikoterapie, dramaterapie

Cíle studia:

Student se seznámí se základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace. Obsahová stránka výuky zahrnuje celou oblast teoretických, didaktických a metodických postupů. V teoretické oblasti se jedná o základní vývojové tendence a historické směry v edukačním přístupu k dětem, dospělým, seniorům a k handicapovaným jedincům v komparaci s nejnovějšími trendy v rámci širšího geografického, filozofického a etického rozsahu.

Studijní materiály:

Povinná literatura:

SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016, 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8

BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. Praha: Grada, 2023, 200 s. ISBN 978-80-271-3725-1

BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014, 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.

CARTER, R. Cheryl. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole. Praha: Portál, 2014, 120 s. ISBN 978-80-262-0621-7.

SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022, 240 s. ISBN 978-80-271-3010-8

HANÁKOVÁ, Adéla, URBANOVSKÁ Eva, HAVLÍČKOVÁ Veronika. Logopedické a somatopedické perspektivy. Univerzita Palackého v Olomouci. 2025. 160 s. ISBN 978-80-244-6434-2

ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3

KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010, 456 s.

ISBN 978-80-7367-828-9.

MLČÁKOVÁ, Renata. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci. 2020. 190 s. ISBN 978-80-244-5775-0

MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014, 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7.

PRŮCHA Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017, 488 s. ISBN 978-80-262-1228-7.

ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015, 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.

VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, 272 s. ISBN 978-80-262-0602-6.

TKÁČOVÁ Kristýna, Harčaríková Terézia. Praha: Karolinum, 2022, 134 s. ISBN 978-80-246-5056-2

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015, 264 s. ISBN 978-80-262-0875-4.

Doporučená literatura:

KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 978-80-247-1110-2.

KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012, 192. ISBN 978-80-247-3710-2.

PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014, 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Materiály ke stažení:

Ostatní: