Jste zde

F7PBFKOMP - Komunikace s pacientem

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
F7PBFKOMP Z 1 2S česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
Anotace:

Předmět se zaměřuje na rozvoj komunikačních dovedností fyzioterapeuta v kontextu asymetrického vztahu mezi zdravotníkem a pacientem. Studenti se seznámí se zásadami efektivní verbální i neverbální komunikace, principy aktivního naslouchání a asertivního chování, stejně jako s rozpoznáváním manipulativních strategií v komunikaci. Důraz je kladen na etický rozměr komunikace, respekt k individualitě pacienta a přizpůsobení přístupu specifickým skupinám pacientů (např. senioři, děti, pacienti s tělesným či mentálním postižením, neslyšící, nevidomí, agresivní či psychosomatičtí pacienti). Součástí výuky je také práce s dokumentárními filmy, praktické nácviky a zkušenostní učení formou balintovských skupin.

Požadavky:

Aktivní účast na přednáškách.

Seminární práce v rámci skupiny na zadané téma a její prezentace v rámci výuky.

Povolená je pouze jedna absence. Při vyšší absenci ze závažných důvodů (nutno doložit omluvenkou od lékaře) je možné náhradní řešení, které určí vyučující.

Úspěšné absolvování zápočtového testu.

Osnova přednášek:

Přednášky se zaměří na základy verbální a neverbální komunikace, aktivní naslouchání a etické aspekty vztahu terapeuta a pacienta. Dále bude probírána asertivita, rozpoznávání manipulativního chování a specifika komunikace s různými skupinami pacientů (agresivní, senioři, děti, osoby se smyslovým či mentálním postižením, psychosomatickí pacienti).

Osnova cvičení:

Výuka bude doplněna rozborem dokumentárních filmů, kazuistik a praktickým nácvikem včetně balintovských skupin.

Cíle studia:

Student by měl po absolvování předmětu:

Porozumět základním principům komunikace v asymetrickém vztahu mezi terapeutem a pacientem.

Ovládat pravidla efektivní komunikace verbální, neverbální a paraverbální.

Rozvíjet dovednost aktivního naslouchání a schopnost adekvátní zpětné vazby.

Aplikovat asertivní přístup a dokázat rozeznat i zvládat manipulativní chování.

Respektovat etické aspekty komunikace ve zdravotnictví.

Umět přizpůsobit komunikaci specifickým pacientským skupinám, včetně pacientů se smyslovým či pohybovým omezením, seniorů, dětí a psychosomatických pacientů.

Rozvíjet empatii a sebereflexi prostřednictvím balintovských skupin a praktických cvičení.

Získat schopnost využívat komunikaci jako nástroj terapeutického procesu a podpory spolupráce pacienta.

Studijní materiály:

Povinná literatura

VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací-efektivní komunikace v praxi. Grada Publishing as, 2008.

PECH, Jaroslav. Řeč těla & umění komunikace. NS Svoboda, 2009.

EVA, Zacharová. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada Publishing as, 2016.

RADEK, Ptáček, et al. Etika a komunikace v medicíně. Grada Publishing as, 2011.

JANÁČKOVÁ, Laura; WEISS, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál, 2008.

TRESS, Wolfgang; KRUSSE, Johannes; OTT, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Portál, 2008.

Doporučená literatura

ILONA, Plevová; REGINA, Slowik. Komunikace s dětským pacientem. Grada Publishing as, 2010.

POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Grada Publishing as, 2010.

BURDA, Patrik. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Materiály ke stažení:

Ostatní: 
PřílohaVelikost
PDF icon Harmonogram výuky126.41 KB