Jste zde

F7PBFFPE - Fyzioterapie v pediatrii

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
F7PBFFPE Z,ZK 4 2P+2C česky
Vztahy:
Podmínkou zápisu na předmět F7PBFFPE je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět F7PBFPED
Garant předmětu:
Andrea Hašková
Přednášející:
Andrea Hašková
Cvičící:
Andrea Hašková, Zuzana Vychová
Předmět zajišťuje:
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
Anotace:

Předmět seznamuje studenty s principy a specifiky fyzioterapeutické péče o dětského pacienta v kontextu jednotlivých medicínských oborů. Důraz je kladen na mezioborovou spolupráci, pochopení vývojových odlišností a potřeb dítěte v průběhu růstu a vývoje. Součástí je i získat schopnost adekvátního odebrání anamnézy s přihlédnutím její aktuálnosti i k věku dítěte.

Požadavky:

První podmínkou k úspěšnému splnění zápočtu je 100% účast na praktické části výuky, která je s tímto předmětem spojena, druhou částí je úspěšné absolvování průběžného ověření získaných znalostí a prokázání praktických dovedností.

Studenti, kteří získají zápočet postoupí následně k vlastní zkoušce, kterou budou konat v řádném či prvním opravném termínu formou ústní zkoušky.

O možnosti náhrady praktické části výuky z vážných důvodů, budou studenti informováni na první přednášce.

Osnova přednášek:

Témata přednášek:

1.Vztah pediatrie, rehab.lékařství a fyzioterapie. Nastínění prenatálního vývoje, zvláštnosti dětského věku, odebírání anamnézy u dětských pacientů, vyšetření a hodnoty TK,TF a dechu. Vyšetření pohybového systému. Rodič jako specifický prvek, komunikace s rodiči. Rehabilitace primární a sekundární. Fyzikální terapie a balneologie u dětí. Časné zahájení terapie. Komprehenzní rehabilitace.

Ergoterapie, hipoterapie a zooterapie dětských pacientů. Etika práce s dítětem.

2. Fyziotrerapeutické postupy a metodiky využívající se v pediatrii (metoda reflexní lokomoce dle Vojty, Bobath koncept, OFS dle Castillia Moralese, vývojová kineziologie jako vyš.metoda, K-tejping, polohování, aktivní terapie v závěsu, Klappovo lezení, míčková facilitace, kontaktní dýchání, relaxační polohy u novorozenců a kojenců, atd.)

3. Fyzioterapie v dětské neurologii (DMO,CKP, sy.Gullien-Barre, Syringomyelie, Arthrogryposis multiplex, nervosvalová onemocnění, poranění a poškození mozku a páteře. Aplikace vhodných terapeutických metod.

4. Fyzioterapie u nejčastějších genetických vad se kterými se setkáváme (M.Down, Prader-Willi sy., Angelmanův sy, sy. Smith-Magenis, Sotosův sy., Apartův sy. a Rettův sy., CHARGE sy. atd.)

5. Fyzioterapie v dětské ortopedii (VVV a získané vady končetin)

6. Fyzioterapie v dětské ortopedii (VVV a získané vady páteře a hrudníku)

7. Metody a postupy u akutního i chronického onemocnění respiračního systému (astma bronchiale, CF, akutní a chronická bronchitis

8. Vrozená a získaná onemocnění srdce, smyslové vady a jejich vztah k rozvoji pohybu. Časná diagnostika. Možnosti fyzioterapie u popálenin.

9. Fyzioterapeutické postupy u dětí s poruchou autistického spektra.

10. Fyzioterapie v dětské psychiatrii.

Osnova cvičení:

Témata cvičení:

1.Vyšetření dítěte 0-15měsíců (Alberta infant motor scale), terapie

2.Náplň ergoterapie jako nedílné součásti ucelené rehabilitační péče.

3.Quest test jako vyšetřovací i terapeutická metoda

4.Vyšetření visualního a vestibulárního systému.

5.Specifická vyšetření u svalových myopatií.

6.Vyšetření antetorze tibie, anteverze krčku femuru, plochá noha. Terapie.

7.PEC, MTA

8.Možnosti terapeutické intervence u respiračních onemocnění.

9.Terapie a vyšetření skolióz

10.OFS

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky fyzioterapie v pediatrii v kontextu růstu, vývoje a propojením s jednotlivými medicínskými oblastmi. Adekvátně odebrat anamnézu, pracovat v rámci mezioborové spolupráce a naučí se i zásady komunikace s rodinou. Seznámí se se základními terapeutickými přístupy, navrhnout a realizovat hravou a věkově přiměřenou terapeutickou jednotku včetně možností domácí terapie

Studijní materiály:

Povinná literatura:

LEBL Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007, 248 s. ISBN 978-80-246-1321-5.

KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna, 1. vyd. Praha: Grada 2004, 348 s. ISBN 80-247-1018-8.

KUČERA Miroslav, Pavel, KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd. Praha: Galén 2011, 190 s. ISBN 978-807-2627-127.

KOLÁŘ, Pavel et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-807-2626-571.

Další možnosti využití literatury budou zmíněny na přednáškách.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Materiály ke stažení:

Ostatní: 
PřílohaVelikost
PDF icon Harmonogram výuky ZS 2022/2023521.93 KB