Sdělení č. 1 (15.01.2024)
Termíny přednášek v LS2324 od 16:00 v m.č. KL:B-330 jsou následující: 22.2.2024, 29.2.2024, 7.3.2024, 28.3.2024, 4.4.2024,18.4.2024 a 25.4.2024. Viz harmonogram níže.
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBBMAT | KZ | 2 | 2P | česky |
Cílem předmětu je předat praktické základy marketingu jako ekonomicko-manažerské disciplíny, která je mnohdy hlavním
východiskem pro úspěšnou pozici daného výrobku na trhu. Úloha řízení marketingu na trhu zdravotnické techniky, role
marketingu ve společnosti a firmách, základy strategického plánování. Informační systém, analýza prostředí, průzkum
spotřebitelských a organizačních trhů, analýza konkurence. Měření a předpovědi trhů, identifikace segmentů trhu, cílové
trhy, vývoj pozice na trhu. Marketingový mix. Vývoj, testování, uvedení nových produktů na trh, cenová strategie, vývoj
a řízení marketingových kanálů, návrh promočních strategií, management obchodních sil. Strategie a specifika prodeje
investičních celků a spotřebního zboží. Vzhledem k rozsahu předmětu bude v rámci přednášek zahrnuta i diskuse a rozbor
konkrétních výrobků.
Vstupní požadavky předmětu:
Optimální by byla znalost oblasti zdravotnictví (viz povinný předmět Management a administrativa ve zdravotnictví
v ZS 1.r.) a dále významných druhů zdravotnické techniky (viz volitelný předmět Úvod do biomedicínského inženýrství v ZS 1.r.). Není to však kritický požadavek.
Výstupní znalosti, dovednosti, schopnosti a kompetence:
- student je schopen aplikovat základní poznatky z marketingu pro uvedení daného produktu na trh, - student je schopen pracovat a komunikovat v týmu,
- student je schopen zpracovat případovou studii z oblasti marketingu.
Podmínky pro absolvování předmětu:
A. Podmínkou pro absolvování předmětu je úspěšné vypracování případové studie a splnění testu.
B. Případová studie je zadána a zpracována v průběhu semestru, test probíhá ve zkouškovém období po absolvování předmětu.
C. Případovou studii zpracovávají studenti v týmu, hodnotí se výsledek celého týmu.
D. Za zpracování případové studie lze získat maximálně 20 bodů, pro úspěšné hodnocení v rámci předmětu je nutné hodnocení alespoň 10 bodů.
E. V testu lze získat maximálně 40 bodů, pro úspěšné absolvování testu je nutné získat alespoň 20 bodů.
F. Test obsahuje celkem 20 otázek hodnocených bodově 2 body. Klasifikovaný zápočet, tj. celkové hodnocení z předmětu:
-hodnocení testu je jedním z faktorů celkového hodnocení předmětu,
-výsledná známka vzniká z aritmetického součtu bodů zahodnocení práce v semestru (případová studie) a z hodnocení testu.
Osnova přednášek (7 týdnů po 4 hodinách):
1,2 Marketing a základní pojmy. Zdravotnictví v ČR a ve světě. Fungování zdravotnických zařízení a institucí. Trh se zdravotnickou technikou a technologiemi
3,4 Vnitřní prostředí. Fungování firem a korporací. Funkce firmy, management firem. Role marketingu ve firmě
5,6 Vnější prostředí. Makroprostředí. Konkurence. Strategie boje s konkurencí
7,8 Produkt zdravotnické techniky. Role produktového managementu, 4P. Cena a cenotvorba. Vývoj nových produktů, target groups, customer needs
9,10 Uvedení produktu na trh. Marketing exportu. Marketingové kampaně. Podpora životního cyklu. Národní a mezinárodní legislativa zdravotnických prostředků
11,12 Digitalizace zdravotnictví, telemedicína. Nové vs prověřené technologie. Makrotrendy ve zdravotnictví a péči
13,14 Služby navázané na zdravotnické prostředky. Servis zdravotnických prostředků, total cost of ownership. Renting zdravotnických prostředků, total bed management
V rámci předmětu je kladen důraz na:
- týmovou práci,
- aktuální informace ze zdravotnictví,
- konzultace k semestrálním projektům (případové studie) v rámci předmětu po skupinách.
V předmětu si studenti vyzkouší týmovou práci, která je vždy směřována přímo k poskytovatelům zdravotní nebo sociální péče nebo do prostředí firem podnikajících ve zdravotnictví.
Výuka 7 týdnů po 4 hodinách během prvních 10 týdnů semestru dle harmonogramu výuky.
Povinná literatura:
[1] KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Praha: Grada, 2003. Expert (Grada). ISBN 80-247-0513-3.
[2] KOTLER, Philip. Marketing management: 14. vydání. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-8570-7.
Doporučená literatura:
[1] ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských
zdravotnických oborů v Brně, 2006. ISBN 80-7013-441-0.
[2] STRNAD, Pavel a Jaroslava DĚDKOVÁ. Strategický marketing. Vydání 4. Liberec: Technická univerzita v Liberci,
2009. ISBN 978-80-7372-450-4.
[3] JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: [strategie a trendy]. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8.
[4] EXNER, L. a kol.: Strategický marketing zdravotnických zařízení. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 80-
8641-973-8.
[5] BECCHETTI, Claudio a Alessandro NERI. Medical instrument design and development: from requirements to
market placements. Chichester: John Wiley, 2013. ISBN 978-1-119-95240-4.
Harmonogram přednášek v LS AR 2324 | https://harm.fbmi.cvut.cz/B232/F7PBBMAT/lec