V průběhu výuky se postupně studenti seznámí se základy psychologie a psychiatrie, především psychickými aspekty interakce zdravotnického pracovníka a pacienta, ale i vztahy k významným lidem z pacientova sociálního prostředí. Studenti získají přehled o obecné, vývojové a sociální psychologii i psychologii osobnosti, které jsou významné pro jejich profesní práci. Největší pozornost je věnována psychologickým aspektům jednotlivých situací, v nichž se s pacientem nebo jeho příbuznými setkávají: probírány jsou postupy rozhovoru s pacientem a jeho blízkými, psychologická péče o ambulantní a hospitalizované pacienty, psychologické aspekty přístupu k bolesti a psychosomatickým onemocněním, úzkost a strach, agresivita, problematika umírání, smrti a truchlení aj. Část výuky se věnuje problematice duševních krizí a syndromu burn-out.
Cílem jednotlivých přednášek a cvičení je poskytnout studentům základní přehled trendů v psychologii a psychiatrii, s nimiž se mohou ve své profesní praxi setkat a jejichž pomoci mohou využít pro práci s klienty. Studenti získají základní přehled o základních směrech v psychologii a psychiatrii užívaných v praxi.
V rámci praktických cvičení bude využívána řada kazuistik, příkladů a příloh, ukazujících aplikaci probírané tematiky ve zdravotnické praxi.
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17PBRZPS | KZ | 2 | 1P+1C | česky |
V rámci přednášek se studenti průběžně seznámí s problematikou psychologie nemocných, se psychickými stavy v rámci diagnosticko - terapeutické činnosti, při poskytování psychické pomoci nemocným v průběhu léčby a při vyrovnávání se s chronickými stavy nemoci. Studentům jsou poskytnuty teoretické znalosti základních psychologických postupů při komunikaci s pacienty s různým druhem a stupněm poškození zdraví, návody jak zvládat náročné situace v péči
o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících a také je zdůrazněna problematika důležitost péče o duševní stav zdravotnických pracovníků.
Výuka předmětu probíhá distančně v systému MS teams.
Je zapotřebí sledovat informace v příslušném týmu v systému MS teams.
Klasifikovaný zápočet: formou testu v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku zdravotnické psychologie.
V písemném testu bude celkově 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS.
A - 29 - 30 bodů
B - 26 - 28 bodů
C - 23 - 25 bodů
D - 22 - 20 bodů
E - 19 - 16 bodů
Méně než 16 bodů - F
Další podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je vypracování a prezentování powerpointové prezentace,
kterou student vypracuje na zadané téma.
Výsledné hodnocení předmětu bude vycházet z bodového hodnocení testu a hodnocení semestrální práce.
1. Úvod do zdravotnické psychologie. Psychologie nemoci. Reakce jedince na nemoc.
2. Základní psychické funkce a jejich poruchy. Poruchy paměti. Demence
3. Osobnost. Poruchy osobnosti.
4. Změny v prožívání a chování pacientů během krizových situací. Úroveň chování zdravotníků k nemocným. Krizová intervence a komunikace. Problematika smrti a umírání.
5. Stres a syndrom vyhoření u pomáhajících profesí. Zvládání stresu a antistresové techniky. T
1. Úvod do zdravotnické psychologie. Reakce pacienta na změněnou životní situaci. Nácvik profesionálního přístupu k pacientům v rámci poskytování zdravotní péče.
2. Nácvik přístupu k psychicky narušenému jedinci.
3. Nácvik přístupu k handicapovaným pacientům v rámci modelových situací.
4. Prezentace powerpointových prezentací studentů na zadané téma.
5. Závěrečné zhodnocení předmětu. Zápočtový test.
získat základní znalosti v předmětu zdravotnická psychologie v rozsahu nezbytném pro výkon povolán.
Povinná literatura:
Zacharová a kol.: Zdravotnická psychologie. Praha: Grada. 2010.
Beran, J.: Lékařská psychologie pro praxi. Praha: Grada. 2009
Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Praha: Grada 2007.
Výrost, J.; Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: Grada 2008.
Doporučená literatura:
Vodáčková, D a kol.: Krizová intervence. Praha: Portál. 2007
Příloha | Velikost |
---|---|
Požadavky na zakončení předmětu (DISTANČNÍ FORMA VÝUKY) | 272.73 KB |