Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMCFPA | Z,ZK | 3 | 1P+2C | česky |
V průběhu výuky se postupně studenti seznámí se základy forenzní psychologie. Studenti získají přehled o základní terminologii, forenzně psychologickém auditu, kriminálním chování, osobnosti pachatele, penitenciární psychologii, psychice vězňů, psychologických problémech vedení výslechů pachatelů a obětí apod. Největší pozornost bude věnována psychologickým aspektům jednotlivých mimořádných událostí a posouzení vybraných kazuistik z kriminalistické praxe. V rámci praktických cvičení bude využívána řada kazuistik a příkladů, ukazujících aplikaci probírané tematiky. Cílem přednášek a cvičení bude poskytnout studentům základní teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které pak mohou následně využít ve své profesní praxi.
Forma ověření studijních výsledků: písemný test (10 otázek s volnou odpovědí).
Požadavky na studenta: prezentace na dané téma, které bude určeno po vzájemné dohodě s vyučující (součástí je analýza jednotlivých kazuistik).
Témata přednášek:
1. týden Úvod do forenzní psychologie. Etické aspekty forenzní psychologie. Kriminální chování.
2. týden Vybrané behaviorálně patologické jevy, patologické poruchy a psychopatologické aspekty.
3. týden Osobnost pachatele trestních činů. Psychologická typologie vrahů podle motivu.
4. týden Psychologická typologie sériových vrahů. Sériový vrah jako oběť a agresor v dětství.
5. týden Psychologická typologie masových vrahů.
6. týden Osobnost odsouzeného. Penitenciární psychologie, psychika vězně a její problémy.
7. týden Nekontaktní násilí a počítačová kriminalita. Stalking. Problematika znásilnění.
8. týden Trestné činy z nenávisti. Suicidální konání.
Výuka bude probíhat distanční formou - v systému MS teams.
Témata cvičení:
1. týden Problematika kanibalismu. Modelové situace se zaměřením na násilí na dětech.
2. týden Psychologické problémy vedení výslechů pachatelů a obětí u vybraných trestních činů.
3. týden Psychologické problémy vyšetřování dětské oběti a rozvoj komunikačních dovedností s dítětem v rámci řešení trestního činu.
4. týden Způsoby zvládání diváckého násilí, pouliční nepokoje.
5. týden Psychopatologie a trestná činnost.
6. týden Metody práce s odsouzenými. Aspekty penitenciární pedagogiky.
7. týden Nebezpečnost pachatele jako teoretický a praktický problém.
8. týden Prezentace zadaných témat. Závěrečný test.
Povinná literatura:
•ZÁHORSKÁ, J. Psychologická intervence při vyšetřování trestných činů. Konzultační činnost policejního psycholo-ga. Praha: Portál, 2007, 136 s. ISBN 978-80-7367-236-2.
•ČÍRTKOVÁ, L. Forenzní psychologie. Plzeň: A. Čeněk, s.r.o., 2009, 431 s. ISBN 978-80-7380-213-4.
•PAVLOVSKÝ, P. et al. Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada, 2012, 232 s. ISBN. 978-80-247-4332-5.
•RALBOVSKÁ, R. Studijní opora – Forenzní psychologie. Dostupná na webových stránkách předmětu.
Doporučená literatura:
•MATOUŠKOVÁ, I. Aplikovaná forenzní psychologie. Praha: Grada, 2013, 304 s. ISBN 978-80-247-4580-0.
•MAREŠ, M. Pravicový extremismus a radikalismus v ČR. Brno: Barrister & Principal Centrum strategických studií, 2003, 656 s. ISBN 80-86598-45-4.
•DRBOHLAV, A. Psychologie sériových vrahů – 200 skutečných případů brutálních činů sériových vrahů současnos-ti. Praha: Grada, 2013, 472 s. ISBN 978-80-247-4371-4.