Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBOZPE | KZ | 2 | 1P+1C | česky |
Ve výuce se studenti postupně seznamují s pedagogikou jako vědní disciplínou, učí se chápat základní pedagogické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Výuka je úzce vázána na témata přednášek a propojena s praktickými cvičeními. Využívají se aktivační metodiky ke zvýšení motivace studentů. Po absolvování výuky má student porozumět předmětu a metodám obecné i speciální pedagogiky. Rovněž se má naučit pracovat a využívat nejnovější poznatky o procesu vzdělávání z domácích zdrojů i ze zahraničí.
Podmínkou pro udělení klasifikovaného zápočtu je účast na cvičeních (možná 1 omluvená absence lékařsky podložena). Další podmínkou je vypracování týmového projektu a jeho prezentace v rámci cvičení dle pokynů vyučujícího a poslední část klasifikovaného zápočtu probíhá písemný test v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku pedagogiky a edukace.
V písemném testu bude celkově 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS.
A - 29 - 30 bodů
B - 26 - 28 bodů
C - 23 - 25 bodů
D - 22 - 20 bodů
E - 19 - 16 bodů
Méně než 16 bodů - F
Hodnocení známkou F jedné z těchto součástí je důvodem udělení stupně F z klasifikovaného zápočtu.
Pedagogika jako věda, pojetí pedagogiky, historie, její struktura a místo v systému věd, základní pedagogická terminologie a její proměny.
Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.
Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie, diagnostika, historický vývoj postojů k postiženým, vývoj péče o postižené.
Handicap z hlediska individuálního a sociálního vývoje člověka, příčiny postižení, klasifikace handicapů podle doby vzniku a druhu, výchovně vzdělávací zařízení pro postižené u nás, socializace, integrace, inkluze, komprehenzivní rehabilitace.
Výchova a vývoj člověka, společnost, vliv prostředí na výchovu člověka.
Výchovný a vzdělávací proces, nové alternativní terapeutické přístupy v práci a ve vzdělávání lidí s handicapem.
Český vzdělávací systém v kontextu EU, aktuální otázky českého vzdělávání.
Zjišťování a diagnostika učebních stylů.
Jemná motorika, grafomotorika.
Optická diferenciace, optická paměť, optická pozornost.
Akustická diferenciace, akustická paměť, akustická pozornost. Kompenzační pomůcky, alternativní a augmentativní komunikace
Lateralita, pravolevá orientace, intermodalita, serialita.
Alternativní terapie - arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie.
Komunikační dovednosti - procvičení chování při komunikaci s klientem - dítě, dospělý člověk, senior, komunikačních stylů, aktivního naslouchání, komunikačních pravidel s postiženými lidmi.
Cílem předmětu je zvládnutí základů pedagogiky a edukace v nezbytném rozsahu pro pochopení problematiky. Seznámit studenty s pedagogikou zabývající se výchovou, vzděláváním lidí s handicapem.
Povinná literatura:
[1] PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017 ISBN: 978-80-262-1228-7.
[2] PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015 ISBN: 978-80-262-0872-3.
[3] PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. 2006. ISBN: 80-7315-120-0.
[4] SLOWIK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN: 978-80-247-1733-3.
Doporučená literatura:
[1] KVĚTOŇOVÁ, ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: 2004. ISBN: 80-7315-063-8.
[2] VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN: 80-7178-802-3.
Příloha | Velikost |
---|---|
Okruhy ke klasifikovanému zápočtu | 95.43 KB |
Harmonogram výuky LS 2023/2024 | 343.82 KB |
Základy pedagogiky a edukace | 2.12 MB |