Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7DIKHRP | ZK | 20P+8C | česky |
Cílem předmětu je seznámení studentů s moderními metodami v oblasti kvantifikace rehabilitačního procesu. Důraz je kladen na vysvětlení principů různých diagnostických přístupů při objektivním hodnocení poruch motorických a kognitivních funkcí a na uplatnění konkrétních postupů a instrumentace v klinické praxi, včetně monitorace pacientů v domácím prostředí.
Standardně probíhá výuka kontaktní formou a předmět je zakončen ústní zkouškou, které předchází písemná příprava. V případě, že počet studentů je menší než 5, může výuka probíhat v podobě řízeného samostudia s pravidelnými konzultacemi. Dále je požadováno vypracování písemné studie studentem na zadané téma z oboru. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je absolvování dvou laboratorních cvičení (doloženo protokolem podepsaným studentem, vedoucím cvičení a garantem předmětu). Protokoly budou archivovány v referátu pro doktorské studium.
Osnova přednášek:
1. Výzkum a moderní trendy v diagnostické aplikaci technických prostředků v rehabilitaci.
2. Využití vizuální zpětné vazby v diagnostice a terapii pacientů s poruchou rovnováhy.
3. Aplikace robotických systémů, např. exoskeletů a rehabilitačních robotů.
4. Diagnostické nástroje ke kvantifikaci poruch motorických a kognitivních funkcí.
5. Kvantifikace rehabilitačního procesu při podávání vakuově kompresní terapie.
6. Kinematická analýza pohybu u pacientů s motorickým deficitem.
7. Diagnostika s využitím stabilomterie a plantografie.
8. Metodiky hodnocení psychosenzomotorického potenciálu člověka.
9. Technické prostředky v diagnostice poruch hybnosti horních končetin.
10. Monitoring a diagnostika pacientů při terapii v domácím prostředí.
Cvičení:
1. Kinematika a dynamika pohybu těla s využitím akcelerometrického systému. Metody zpracování dat a jejich kvantitativní hodnocení pomocí výpočetní techniky.
2. Dynamika, silové a momentové účinky v segmentech těla. Metody zpracování dat a jejich kvantitativní hodnocení pomocí výpočetní technik
Cílem předmětu je seznámení studentů s moderními metodami v oblasti kvantifikace rehabilitačního procesu. Důraz je kladen na vysvětlení principů různých diagnostických přístupů při objektivním hodnocení poruch motorických a kognitivních funkcí a na uplatnění konkrétních postupů a instrumentace v klinické praxi, včetně monitorace pacientů v domácím prostředí.
Povinná:
[1] SCHMIDT, Richard A., et al. Motor Control and Learning, 6E. Human kinetics, 2018.
[2] TAHMOSYBAYAT, Robin, et al. A systematic review and meta-analysis of outcome measures to assess postural control in older adults who undertake exergaming. Maturitas, 2017, 98: 35-45.
[3] STŘEDA, Leoš a Karel HÁNA. EHealth a telemedicína: učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5764-3.
Doporučená:
[1] COTTRELL, Michelle A., et al. Real-time telerehabilitation for the treatment of musculoskeletal conditions is effective and comparable to standard practice: a systematic review and meta-analysis. Clinical rehabilitation, 2017, 31.5: 625-638.
[2] HOWARD, Matt C. A meta-analysis and systematic literature review of virtual reality rehabilitation programs. Computers in Human Behavior, 2017, 70: 317-327.
Modul B