Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17PBOZPE | KZ | 2 | 1P+1C | česky |
Ve výuce se studenti postupně seznamují s pedagogikou jako vědní disciplínou, učí se chápat základní pedagogické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Po absolvování výuky má student porozumět předmětu a metodám obecné i speciální pedagogiky. Rovněž se má naučit pracovat a využívat nejnovější poznatky o procesu vzdělání z domácích zdrojů i ze zahraničí.
Podmínkou pro udělení klasifikovaného zápočtu je účast na cvičeních (možná 1 omluvená absence lékařsky podložena). Další podmínkou je seminární práce dle pokynů vyučujícího a poslední část klasifikovaného zápočtu probíhá ústní formou. Známka z klasifikovaného zápočtu je dána průnikem hodnocení práce posluchače na cvičeních, seminární práce a ze znalostí dané problematiky. Posluchač si vytáhne jednu otázku. Examinátor v průběhu ústního zkoušení může položit jakoukoliv další otázku v rozsahu povinné literatury a látky probírané ve výuce. Hodnocení známkou F jedné z těchto součástí je důvodem udělení stupně F z klasifikovaného zápočtu.
Pedagogika – pojetí, historie, struktura a místo v systému věd, základní pedagogická terminologie. Edukace.
Speciální pedagogika – pojetí, historie, současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.
Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody, klasifikace handicapů, výchovně vzdělávací zařízení pro postižené u nás.
Komprehenzivní rehabilitace. Nové terapeutické přístupy v práci se seniory, s postiženými jedinci.
Edukace jedinců s mentálním či jiným psychickým postižením – terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, stupně MR. Problematika dětí s ADD a ADHD, specifické poruchy učení, autismus, edukace dětí, dospělých.
Vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s tělesným postižením – pohybové vady, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, dětská mozková obrna – její formy; cévní mozkové příhody, chronická onemocnění, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění.
Výchova a vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s narušenou komunikační schopností – etiologie, klasifikace, charakteristika vad a poruch, systém logopedické péče v ČR, edukace dětí a dospělých.
Specifika edukace dětí, dospělých a seniorů se sluchovým postižením – klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, aspekty komunikace.
Potřeby dětí, dospělých se zrakovým postižením – terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. Aspekty komunikace se zrakově postiženým člověkem.
Český vzdělávací systém v kontextu EU, aktuální otázky českého vzdělávání.
Výchovný a vzdělávací proces, nové alternativní terapeutické přístupy v práci a ve vzdělávání lidí
s handicapem.
Výchova a vývoj člověka, společnost, vliv prostředí na výchovu člověka.
Charakteristika, edukace, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče, edukace dětí, dospělých.
Jak se naučit učit. Učební styly.
Optická diferenciace, optická paměť, optická pozornost
Akustická diferenciace, akustická paměť, akustická pozornost
Jemná motorika, grafomotorika
Lateralita, pravolevá orientace, intermodalita, serialita
Komunikační dovednosti - procvičení chování
při komunikaci s klientem - dítě, dospělý člověk, senior; komunikační styly; aktivní naslouchání; komunikační pravidla s postiženými lidmi
Speciálně pedagogické terapie - arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie
Cílem předmětu je zvládnutí základů pedagogiky a edukace v nezbytném rozsahu pro pochopení problematiky. Seznámit studenty s pedagogikou zabývající se výchovou, vzděláváním lidí s handicapem.
[1] KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost. Praha : SLON, 2008. ISBN: 978-80-86429-78-6
[2] PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5
[3] PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2015 ISBN 978-80-262-0872-3
[4] SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007.ISBN 978-80-7367-230-0
[5] SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004.ISBN 978-80-247-1821-7
[6] VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : H & H, 2000.ISBN 80-7066-982-8
[7] PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. 2006. ISBN 80-7315-120-0.
[8] SLOWIK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3
Doporučená literatura
[1] KVĚTOŇOVÁ, ŠVECOVÁ, L.: Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: 2004. ISBN 80-7315-063-8
[2] VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
[3] KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-424-9
Příloha | Velikost |
---|---|
Okruhy ke klasifikovanému zápočtu | 196.37 KB |
Harmonogram výuky LS 2021/2022 | 336.89 KB |